1.
Kjør alltid etter forholdene og bestandig innenfor den gjeldende fartsgrensen på stedet.

2.
Når du merker du er sliten eller trett, stopp og ta gode pauser. Sov om nødvendig! Å være uthvilt som sjåfør er avgjørende for din egen og medtrafikantenes sikkerhet. 18 timer uten søvn tilsvarer 0,5 i promille. 24 timer uten søvn tilsvarer 1 i promille.

3.
Sikre lasten godt. Løse gjenstander i bilen kan fort bli til drapsvåpen ved nødvendig og brå oppbremsing.

4.
Sjekk bilen før du drar ut på langtur. Både teknisk kjøretilstand og lufttrykk i dekkene.

5.
Ikke forstyrr føreren – mobil, radio og andre distraksjoner må andre enn føreren ta seg av!

6.
Og husk, det er bedre å komme noen sekunder senere fram, enn å ikke komme fram!

På sykkelferie

Roger Grosvold og Elisabeth Bergskaug var ABC Nyheters utsendte sykkel-journalister sommeren 2019. Mellom 21. mai og 4. juli syklet de Norge på langs på elsykkel, fra Lindesnes fyr i sør til Nordkapp i nord.

Turen gikk langs vestkysten via blant annet Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund og Molde, langs Helgelandskysten, og via Lofoten, Vesterålen og Senja. Til sammen tilbakela ABC Nyheters sykkeljournalister over 3300 kilometer fordelt på ni fylker.

Underveis på turen skrev de en en rekke reportasjer og artikler om stedene de besøkte.  I denne artikkelen har de samlet alle sammen på ett sted. Reportasjene er sortert kronologisk etter fylke og kommune, basert på når de besøkte stedene.

 Under følger noen gode råd og tips til alle dere som skal ut på sykkel nå i sommer.

Motorsykkel

Nyttige tips fra NMCU

Norsk Motorcykkel Union (NMCU) er gatemotorsyklistenes interesseorganisasjon, og deler gjerne råd for å gjøre MC-turene så trygge som mulig.
I filmen Full kontroll er det 27 sekvenser som gir kyndig forklaring om en rekke ulike situasjoner motorsyklister opplever.
På NMCUs hjemmeside er det flere gode tips for å få en fin kjøreopplevelse.

16 fine tur- og pakketips for MC-turen:

  1. Tunge ting pakkes mest mulig i senter av sykkelen. I tankveske eller bag på passasjersete.
  1. Vekten som sidevesker og toppkoffert skal tåle er oppgitt inni veskene. Det er meget viktig å sjekke. Se også i vognkortet for tillatt nyttelast inkludert vekt av passasjer.
  1. Putt tunge ting så langt ned i sideveskene som mulig. Pass på at vekten i sideveskene blir så lik som mulig.
  1. På moderne vesker følger det med mye flotte stropper. Bruk dem godt!
  1. Pakk så lett som mulig. Ta bare med det mest nødvendige.
  1. Lappesaker er lurt å ha med. Biltema selger et hendig sett som på de fleste sykler kan lagres under puta. Husk at det er påbudt å ha med gul vest.
  1. Regntøy og ekstra hansker (flere par) pakkes slik at det er lett å få tak i når himmelen måtte finne på å åpne seg.
  1. Solcelle-lader eller power-bank til mobiltelefonen er smart å ha med hvis man havner på steder uten tilgang til strøm.
  1. GPS er et hendig hjelpemiddel. Ikke nødvendigvis for å finne fram, men for å finne de fine veiene. I tillegg ta med papirkart. Det er fint å planlegge neste dag med kart og GPS.
  1. Husk ryggskinne. Noen dresser har dette integrert. Ryggskinne med seler og borrelås er kjekt, og å foretrekke.
  1. Et lite førstehjelpssett er viktig og smart. Lagre også nummeret til Nødetatene og sett deg inn i hvordan du bør opptre på et skadested. 
  1. Gjør gode avtaler med turkompisene. Hva gjør vi om det skjer noe? Hvor stopper vi? Godt og moderne kommunikasjonsutstyr kan være en god ting og øke kjøregleden for alle i en gjeng.
  1. Ferskinger bør ligge rett bak en erfaren motorsyklist, så langt framme i rekka som mulig. Da kan det følges med på fart, sporvalg og forbikjøringer – og man lærer uten å måtte kave og stresse.
  1. Det er flott om tohjulingen er godt vedlikeholdt og har de riktige servicene. Sjekk særlig dekkene før en tur. Dra ikke på tur med dekk som burde vært byttet. Det kan bli unødvendig spennende.
  1. Tenk gjennom hva du skal på turen. På fest? Bade? Kjøre ferge? På hytte med vaskemaskin? På konsert? På shopping? Denne gjennomgangen vil hjelpe stort i pakkingen.
  1. Metrologisk institutt på Blindern bør egentlig bestemme mye av turen. Hvor er det tørt? Hvor har vi best sikt? Hvor kaldt er det på det høyeste punktet? Regnvær og tåke er ikke moro. Sjekk værmeldingen hver kveld.


Vær varsom rundt dagen derpå-promille i sommer

Dehydrering, mindre energi og høyere hvilepuls er eksempler på noen av alkoholens negative effekter som du kan kjenne dagen derpå og som reduserer trafikksikkerheten. Alkoholen påvirker deg – ikke bare mens du drikker, men også i mange timer etterpå. Sommeren er for mange den beste tiden på året – ikke la det bli den verste.

Slutten av juni og starten på juli er like rundt hjørnet – det betyr sommer og ferie. For mange betyr det også høye glass. Har du drukket dagen før, må du være helt sikker på at du er edru før du setter deg bak rattet. 

Ta hensyn til den generelle formen – promillen kan være borte, men formen likevel dårlig.

Rekordmange på veien

Grunnet korona er det meldt rekordmange på veiene. Hele åtte av ti har sagt de planlegger bilferie i Norge. Sjansen er derfor stor for å møte en ruspåvirket fører. Ifølge ruskjøringstallene til Utrykningspolitiet ser vi at det er mye fyll på veiene. I april og mai ble det anmeldt 1625 – det tilsvarer 27 daglige anmeldelser. Vi oppfordret samtlige til å vise solidaritet overfor hverandre – husk å opptre i fellesskap også når vi kjører bil, og vis hensyn.

God tur!